Wat een geweldige actie –van BNN! De kunst een goeie actie is immers om op een effectieve manier je onderwerp in de aandacht te krijgen. Als je dan het resultaat ziet: mijn actievoerdersbloed gaat er in ieder geval sneller van kloppen. We spraken er dinsdag in de fractie al over wat je ervan moest vinden. GroenLinks is tègen censuur: nooit vooraf, altijd pas achteraf een oordeel, en dan nog door de rechter en niet door de politiek. Maar stel je voor als Atsma z’n zin had gekregen en de uitzending vooraf verboden was. Hij zat er volstrekt naast.Het laat haarscherp waarom je altijd pas achteraf moet oordelen. Niet alles is wat lijkt. Snelle, elkaar voortstuwende oordelen, vaak uitmondend in een roep om een verbod. We zien het bijna iedere week wel. Het is wel precies het mechanisme waarvan BNN heel handig gebruik heeft gemaakt. Nu beet de hype zich mooi in de eigen staart.
Gisteren de autobelastingplannen van staatssecretaris de Jager. De PC Hoofttractoren moeten meer gaan betalen, de hele schone auto’s worden goedkoper. Vuile, energieverslindende lease-auto’s worden opmerkelijk genoeg in het geheel niet aangepakt, alleen de allerzuinigste lease-auto’s worden goedkoper. Zeer gemengde gevoelens. Natuurlijk: het beweegt de goede kant op. Wij pleitten hier 4 jaar geleden al voor, toen we als eersten de SUV ter discussie stelden.
Maar tegelijkertijd: ik hoop niet dat deze aanpak typerend gaat worden voor het milieubeleid van dit kabinet. Want dan schieten we veel te weinig op. De grote massa wordt namelijk ongemoeid gelaten. Voor 90 procent van de auto’s verandert er niks. Of om het wat politieker te zeggen: voor alle middenklasse auto’s verandert er niks. Wordt ongemoeid gelaten. Net zoals dus alle leaseauto’s (dertig procent van de markt). Het kabinet sleutelt slechts aan de randen. Blijft te veel in de marge, en durft de echte doorbraak niet te forceren.
Terwijl het zo mooi zou kunnen! Maak zuinige en schone auto’s in een oplopende schaal dertig procent goedkoper, vuile auto’s dertig procent duurder. Leg het omslagpunt tussen de bonus en de malus bij auto’s die 1 op 15 rijden. Wij werkten dit al eens uit, en presenteerden het plan kort voor de kamerverkiezingen in november. Daarmee zou je echt een doorbraak naar schone auto’s bereiken. En het hoeft niets te kosten, want het financiert zichzelf. Ik hoop heel erg dat we in het najaar in de kamer bij behandeling van het belastingplan de plannen van het kabinet verder kunnen aanscherpen. Wij zullen er in ieder geval voorstellen voor gaan doen.